Ny spalte: Ukas Trønderord

Hei, alle sammen!


Jeg har lyst til å introdusere dere for noe av det den fantastiske trønderdialekta har å by på! Hele morssiden av slekta mi er fra Trøndelag. Mormor fra en liten plass som heter Fevåg, og morfar fra Leksvik. Jeg regner med du har hørt masse om begge disse stedene. Mamma vokste opp på Skogn, like utenfor Levanger, som ligger en drøy time nord for Trondheim. Denne siden av slekta, spesielt mamma og onkelen min, er veldig opptatt av språk og dialekt, og elsker alle de sære ordene og uttrykkene som finnes i trønderdialekta. Dette har jeg visst arvet, og syns det er kjempemorsomt å lære flest mulig av dem. En god del av dem vil jeg tro står i fare for å dø ut.

Det som er så gøy er at trønderne har vanvittig mange ord og uttrykk for ting som vi østlendinger sliter med å forklare. Til hjelp har jeg (i tillegg til diverse ivrige familiemedlemmer) noen bøker skrevet av språkforsker og ordbokforfatter Tor Erik Jenstad. Han holder foredrag (jeg var faktisk på et av dem en gang og fikk signert bok!) og har vært programleder for NRK-radioprogrammet Dialektmagasinet. De bøkene han har skrevet som jeg har er: Snedig å koinn trøndersk (2010), Din hånstaur! (Saftige trønderske skjellsord) (2012), Rappkjæfta trønder (2014) og sist men ikke minst Vaddesålekt din jehuk (2008).




Jeg vil heretter ukentlig presentere et nytt ord fra den trønderske dialekta. Jeg kan ikke gå god for opprinnelsen og bruken av alle ordene, og det finnes nok uendelige lokale varianter. Kanskje kommer du til å ta i bruk noen artige trøndergloser, men først og fremst håper jeg du syns det er gøy å lese om dem. Ordene finner du hvis du klikker på “Ukas Trønderord” her på bloggen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mannen som elsket Yngve

Verdens fineste julefortellinger

Leseutfordring-kategori: bøker med musikk eller sport som sentralt tema