Verdens fineste julefortellinger

Anne Bull-Gundersen (red.), 2013

En forsinket julehilsen fra Henrikkes Bokhjørne (og Poppy)

Jeg har nettopp våknet fra ribbekoma, og er derfor litt sent ute med å ønske de som måtte lese bloggen min en riktig god jul (det er jo fortsatt romjul, så jeg syns det er innafor). Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger jeg har fått i løpet av høsten, og jeg ser fram til å fortsette å blogge om bøkene jeg leser i 2017.

Jula er uten tvil noe av det beste som finnes, etter min mening. Kanskje har det noe med at jeg er ekstremt opptatt av tradisjoner og liker alt som er forutsigbart, så når jula nærmer seg er jeg hvert år nøye med at alt skal være som det alltid har pleid å være. Selv om både lillebroren min og jeg er voksne nå, blir vi barn igjen i jula. Julaften MÅ starte med Tre Nøtter til Askepott (helst fortsatt i pysjen), etterfulgt av Reisen til Julestjernen (som vi alltid detter av halvveis i). Og så er det Disney og så er det å putte gavene under juletreet, og så er plutselig klokka 17 og det er på tide med ribbemiddag til tonene av Sølvguttene på TV. Broren min og jeg er helt nødt til å forsvinne en liten stund klokka 17.40, for da er det Karl-Bertil Jonssons Jul. Vi er overbevist om at vi er de eneste i hele verden som ser på den tegnefilmen. Så følger dessert (riskrem med mandel) og når vi orker å reise oss er det gaveåpning. Akkurat sånn var julaften i år også, og jeg håper den fortsetter å være sånn for evig og alltid.

Til jul for et par år siden fikk jeg boka Verdens fineste julefortellinger av samboeren min, og det er kanskje en av de koseligste bøkene jeg har i bokhjørnet mitt. Jeg har ikke lest hele fra perm til perm (den kan jo leses bare i jula, og da er det så travelt at man ikke rekker å lese så mye), men jeg har lestog kost meg med flere av historiene. Boka er rett og slett en samling av forskjellige julefortellinger, blant annet av Astrid Lindgren, H. C. Andersen, Selma Lagerlöf og Charles Dickens. Den er perfekt for høytlesing, hvis man har noen som har tid eller gidder å høre på. Favoritten min er nok En julefortelling (A Chrismas Carol) av Charles Dickens. Jeg har alltid likt den historien, for jeg syns det er fint når sure folk forandrer seg og blir hyggelige og lykkelige til slutt. Du kan vel ikke unngå å kjenne til fortellingen om grinebiteren Ebenezer Scrooge som hater alt som har med julen å gjøre. Julenatta får han besøk av tre ånder som viser ham et og annet, noe som fører til at Scrooge får et nytt perspektiv på ting og blir en mye hyggeligere person, kort fortalt. Har du ikke lest selve historien, har du helt sikkert i hvert fall sett en av de hundre filmatiseringene av den. Favoritten min er uten tvil En Muppet Julefortelling (The Muppet Christmas Carol). Har du ikke sett den, så gjør det nå i kveld mens det fortsatt er jul!

Boka Verdens fineste julefortellinger er en herlig gave til noen som er glad i å lese, og den er også såpass pen å se på at den fint bare kan stå framme som pynt. Dessuten syns jeg folk burde lese mer høyt for hverandre, og da er denne boka med sine relativt korte fortellinger perfekt.


Dette er nok det siste innlegget for i år, så jeg vil igjen takke for året som har gått og ønske alle et godt nytt år! Måtte 2017 bli uendelig mye bedre enn 2016.

Her er alle mine fans samlet på et bilde. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mannen som elsket Yngve

Leseutfordring-kategori: bøker med musikk eller sport som sentralt tema