I Heart London

Lindsey Kelk, 2012

Hadde ikke det fancy kameraet til pappa eller fotograf tilgjengelig, så her er en litt tvilsom selfie. Gadd ikke anstrenge meg mer for denne boka. 

Det er ikke så ofte jeg ikke liker en bok jeg leser. Eller en film jeg ser, eller musikk jeg hører. Jeg er veldig lett å underholde, og som regel klarer jeg å se masse gode kvaliteter ved det meste. Jeg får liksom dårlig samvittighet hvis jeg ikke liker noe. Derfor gjør det litt vondt å innrømme at jeg tror kanskje ikke jeg likte denne boka så godt.

Som med de fleste andre “jenteromanene” (eller chick-lit, som det heter på fagspråket) jeg eier, har jeg sannsynligvis kjøpt også denne på ferie en gang. Sikkert på en tur til London, siden de fleste turene mine har gått dit. Og som Londons største fan (selvutnevnt) elsker jeg alt som har med byen å gjøre, og måtte selvfølgelig kjøpe boka som, i hvert fall i følge tittelen, handler om London. Etter å ha undersøkt den litt nærmere, viste deg seg at dette er bok nummer fem eller noe i en serie. I heart Vegas, I heart New York, I heart Hollywood og I heart Paris finnes også i samme serien. Herlighet, denne jenta trives tydeligvis veldig godt overalt.

Boka handler om britiske Angela som, tydeligvis, har bosatt seg i New York (etter å ha reist rundt overalt, skal vi tro de foregående bøkene). Hun er forlovet med hjerteknuseren Alex, som spiller i et middels populært band, og Angela jobber selv med å skulle lansere et nytt jentemagasin. Moren til Angela skal feire 60-årslag, og Angela tar med seg Alex (som ennå ikke har møtt familien hennes) og venninna Jenny med kjærlighetssorg og drar til hjembyen London. Noe som selvfølgelig byr på en hel masse komplikasjoner og dramatikk og hysterisk morsomme situasjoner! I hvert fall er det meningen at de skal være morsomme. Underveis i den uka de oppholder seg i London, er det noen som har den lyse idéen at Angela og Alex like gjerne kan gifte seg når de først er der! Og de har bare noen dager på seg til å planlegge bryllupet! Hvordan i all verden skal det gå?!

Jeg er svak for chick-lit, og syns det er utrolig deilig å lese en lettbeint jentete bok en gang i blant. Men denne boka ble nesten for dum, selv for meg. Jeg ble så innmari lei av å lese om hektiske bryllupsforberedelser og folk som bitcher med hverandre. Hovedpersonen selv, Angela, er sikkert en sympatisk jente, men jeg blir litt oppgitt når det blir for mye “jeg er en enormt stor kløne som fucker opp absolutt alt jeg gjør, men jeg er så søt at jeg slipper unna med det”. Kanskje hadde jeg hatt et helt annet forhold til henne om jeg hadde lest noen av de tidligere bøkene i serien. Hvem vet – jeg ble ikke fristet til å lese dem etter å ha lest denne, i hvert fall.


Huff, nå føler jeg meg skikkelig slem og bitter. Men en gang i blant må man nok bare akseptere at man ikke kan like alt like godt her i verden. Det beste med denneboka var å bli ferdig med den. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mannen som elsket Yngve

Verdens fineste julefortellinger

Leseutfordring-kategori: bøker med musikk eller sport som sentralt tema