Robin Hood

Rosemary Sutcliff, 1950



Jeg har vært fan av Robin Hood så lenge jeg kan huske, først og fremst på grunn av Disney-filmen om ham. Jeg var ganske betatt av den kjekke tegnefilmreven (ja, jeg var en gang i tiden småforelsket i en rev) og Marian som var så pen og snill. Senere har jeg sett både andre filmer og TV-serier om ham, men jeg har faktisk aldri lest noen bøker. Jeg var egentlig ikke klar over at det var så vanvittig mange forskjellige bøker om ham, så da jeg fant en på salg som bare het “Robin Hood”, tenkte jeg at dette måtte være the one and only. Men neida, det finnes dritmange forskjellige bøker om Robin Hood.

Den jeg har lest, er skrevet av den engelske barnebokforfatteren Rosemary Sutcliff, og dette var den første boka hun fikk publisert (i 1950). Sutcliff hadde tydeligvis sansen for gamle britiske legender og eventyr, for hun har skrevet en hel haug med bøker om dette, blant annet om kong Arthur og ridderne av det runde bord og Beowulff og så videre. Spennende saker! Handlingen i Robin Hood strekker seg over veldig mange år, fra Robin er en ung mann og til han dør. Robin Hood DØR faktisk i barneboka om ham. 

Boka begynner med at Robin, eller Robert fra Locksley som han egentlig heter, lever et ganske vanlig liv som bonde på en liten gård. Han reiser bort et par uker, og når han er på vei hjem igjen blir han møtt av kameraten Mye Møllesønn som forteller at Guy fra Gisborne (hovedskurken i boka, som jobber for de pengegriske kirkemennene) har løyet om at Robert har skutt kongens hjorter. Han blir derfor erklært fredløs, og Guy og hans menn har flyttet inn på gården hans. Mennene til Robert holdes fanget i låven. Robert og Mye greier å befri dem, og sammen reiser de til Storskogen der de nå må bo. Etter hvert møter han Lille Jon, Will Skarlagen og Broder Tuck, og han får også etter hvert hentet dit kjæresten, Marian. Robin og gjengen hans har ofte gjester i Storskogen, og de hjelper gjerne de som trenger det, mens de stopper rikingene som rir gjennom skogen og tar pengene de har med seg. Etter mange år, når kong Rikard igjen sitter på tronen, får Robin flytte tilbake til gården sin, og her lever de i fred en periode. Men så blir de angrepet av Guy og mennene hans (nok en gang), og Marian blir drept. Etter det bærer det ut i skogen igjen for Robin og kompisene hans, og her blir han boende resten av sitt liv. Jeg skal ikke spoile hvordan han dør, men det var ikke så veldig hyggelig.

Det er mange fine illustrasjoner i boka. Her fra Robins første møte med Lille Jon

Selv om denne boka, i likhet med Disney-filmen, er laget for barn, er boka til tider mye mer dramatisk og tragisk enn filmen! Det er en god del vold, og som jeg har nevnt tidligere DØR både Marian og Robin. Likevel syns jeg boka både var lettlest og koselig. Det er veldig mange fine og morsomme episoder, og livet i Storskogen er stort sett veldig bra.


Har du lest denne eller andre bøker om Robin Hood? Har du eventuelt tips? 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mannen som elsket Yngve

Verdens fineste julefortellinger

Leseutfordring-kategori: bøker med musikk eller sport som sentralt tema