Tre menn i en båt (for ikke å snakke om hunden)

Jerome K. Jerome, 1889



Hvorfor i alle dager har jeg ikke lest denne boka tidligere?! Jeg som elsker alt som er gammelt og engelsk og humoristisk. Jeg hadde virkelig ikke ventet at en bok fra 1889 skulle være slik som dette, og det overrasket meg positivt.

Tre menn i en båt handler om tre kamerater; George, Harris og forfatteren selv (i tillegg til terrieren Montmorency), som er så lei av livet og er så plaget med alt mulig rart at de bestemmer seg for at de trenger en ferie. Ferie fra hva, kan man jo lure på, for det virker ikke som noen av dem noensinne gjør noe fornuftig (for å sitere forfatteren: “Jeg er glad i arbeid. Det er fascinerende. Jeg kan sitte og se på det i timevis.”)

Uansett; de finner ut at de skal reise på båttur på Themsen. Første halvdelen av boka er egentlig bare at de prøver å pakke til denne turen, noe som er lettere sagt enn gjort, men de kommer seg da avgårde til slutt. Det er ikke så fryktelig mye som faktisk skjer på turen; hele boka er egentlig bare en lang rekke digresjoner og anekdoter. Men hysterisk morsomt er det!

Hvert kapittel innledes med stikkord så man vet hva man har i vente. 

Boka fungerer til tider som en slags reiseguide, og vi blir kjent med mange forskjellige steder langs Themsen. Jeg tenkte på at det måtte ha vært innmari gøy å gjenskape denne turen en gang, selv om jeg ikke aner om det er mulig. Da foreldrene mine var unge var de flere ganger på kanalbåtferie i England, så det har jeg alltid drømt om å få oppleve selv. Det virker så bedagelig å seile/putre/tøffe (eller hva man nå gjør) langs kanalene mens man soler seg på dekk og stopper på en koselig liten pub for å spise lunsj og ta en pint.


Vel, tilbake til temaet; jeg vil anbefale denne boka på det varmeste. Det er helt utrolig hvor godt den har holdt seg – når man ser på språket og stilen skulle man virkelig ikke tro at den var over hundre år gammel. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mannen som elsket Yngve

Verdens fineste julefortellinger

Leseutfordring-kategori: bøker med musikk eller sport som sentralt tema