Velkommen til bokbloggen min!

Hvem er jeg? (Redigert: hvem var jeg i 2016)

Jeg heter Henrikke, er 26 år gammel og kommer fra Lier utenfor Drammen. Her bor jeg fortsatt. Etter videregående studerte jeg litteraturvitenskap på NTNU i Trondheim. På dagtid jobber jeg på kontor, og fritiden bruker jeg på å gå turer i skogen, lese, se filmer og serier, i tillegg til at jeg bruker altfor mye tid på å se på morsomme bilder på internett.



Er jeg kvalifisert til å skrive en litteraturblogg?

Sikkert ikke, vil nok noen mene. Jeg har ingen grad i litteratur, og har dessuten elendig hukommelse, så det meste av det jeg lærte på litteraturstudiet har jeg glemt for lengst. Men denne bloggen er først og fremst ment for å underholde deg som liker bøker (eller ikke liker bøker også, for den saks skyld). Jeg har alltid vært en lesehest (for å bruke et skikkelig kult uttrykk). Før jeg kunne lese selv, måtte bestandig enten mamma eller pappa lese for meg. Det var best når mamma gjorde det, for hun var mye bedre på å gi alle karakterene morsomme stemmer. Da jeg ble flink til å lese selv, begynte jeg å lese for lillebroren min. Eller bare for meg selv (men ikke høyt, selvfølgelig). Den lesestunden på senga om kvelden har alltid vært – og er fremdeles – min kvalitetstid, og har ført til at jeg har pløyd gjennom en enorm mengde bøker opp gjennom årene. Jeg er på ingen måte en “litteratursnobb”, og sluker gladelig alt fra Homer og Hamsun til sånne pocketromaner som du får med gratis i Allers og Vi over 60. Du vet, de som får 150 oppfølgere som du må abonnere på fordi du faktisk blir hekta.


Skal tidlig krøkes, heter det.

Hva er poenget med denne bloggen?

Siden jeg i tillegg til å lese også er veldig glad i å skrive, men mangler fantasi til å faktisk bli forfatter (og aldri i verden kunne ha skrevet en såkalt “livsstilsblogg” da livsstilen min ikke akkurat er noe å skryte av), ønsker jeg å heller forsøke å spre leseglede gjennom et humoristisk skråblikk på all slags litteratur. Litteratur trenger ikke være gammelt og tørt og kjedelig – jeg lover at det finnes noe for enhver smak der ute. Jeg vil skrive om bøker jeg har lest, uten at jeg skal kalle det “anmeldelser” (for da blir det ganske tørt med én gang, ikke sant?). Jeg vil rett og slett fortelle deg om bøker jeg har lest, enten jeg likte dem eller ikke, og forhåpentligvis ofte også krydre det hele med små anekdoter fra eget liv. Det må understrekes at alle innlegg er fullstendig subjektive og ment for å være underholdende – ikke nødvendigvis belærende. Jeg håper også etter hvert at folk som leser bloggen vil komme med innspill i kommentarfeltene, for jeg vil gjerne komme i kontakt med andre bokelskere der ute.

Et lite utvalg av det man finner i bokhjørnet mitt. Jeg valgte å heller vise fram disse hyllene enn de hyllene som inneholder bøker som "Twilight"-serien og "Fifty Shades"-serien. Av en eller annen merkelig grunn... 

Historien bak bloggens navn

Jeg kunne ikke kalle bloggen bare Bokhjørnet, for det finnes allerede en bedrift i Rissa i Trøndelag som heter det. Men jeg ville kalle den noe i den duren, siden jeg, bokstavelig talt, har et bokhjørne på soverommet (ønsker å utvide til mer enn bare et “hjørne” etter hvert, men da trenger vi større plass først). I bokhjørnet mitt finner man litt av alt, og derfor vil jeg også skrive litt om alt.  


Et bilde av selve bokhjørnet. 
Har du innspill eller spørsmål? Ta kontakt i kommentarfeltet eller på henrikke.borresen@gmail.com.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mannen som elsket Yngve

Verdens fineste julefortellinger

Leseutfordring-kategori: bøker med musikk eller sport som sentralt tema